Марія Магдалина – одна з найцікавіших жіночих персоналій, чиє життя відображено на сторінках Нового Завіту. Варто одразу наголосити, що існує декілька тлумачень щодо цієї постаті на сторінках Святого Письма.
Розглянемо основні євангельські тексти на основі яких церкви робили висновки:
Євангеліє від Матвія:
Коли ж Ісус був у Віфанії, у домі Симона прокаженого, підійшла одна жінка до Нього, маючи алебастрову пляшечку дорогоцінного мира, і вилила на Його голову, як сидів при столі Він. (26:6-7)
Євангеліє від Марка:
Коли ж Ісус був у Віфанії, у домі Симона, на проказу слабого, і сидів при столі, підійшла одна жінка, алебастрову пляшечку маючи щирого нардового дуже цінного мира. І розбила вона алебастрову пляшечку, і вилила миро на голову Йому! (14:3)
Євангеліє від Луки:
І, прийшовши до дому того фарисея, Він сів при столі. І ось жінка одна, що була в місті, грішниця, як дізналась, що, Він у фарисеєвім домі засів при столі, алебастрову пляшечку мира принесла, припавши до ніг Його ззаду, плачучи, почала обливати слізьми Йому ноги, і волоссям своїм витирала, ноги Йому цілувала та миром мастила. (7:36-38)
Євангеліє від Івана:
Ісус же за шість день до Пасхи прибув до Віфанії, де жив Лазар, що його воскресив Ісус із мертвих…А Марія взяла літру мира, з найдорожчого нарду пахучого, і намастила Ісусові ноги, і волоссям своїм Йому ноги обтерла… І пахощі мира наповнили дім! (12:1-3)
Через певні відмінності в текстах євангелістів, думка християн перших століть розділилася і згодом набула конфесійного характеру. Західне трактування здебільшого говорить про те що, Марія Магдалина, Марія з Віфанії і грішниця, яку згадує Лука, це є одна і та сама персона, і усі перелічені вище фрагменти говорять про одну людину. Східні церкви дотримувалися думки, що невідома грішниця, Марія з Віфанії (сестра Марти і Лазаря) та Марія Магдалина це різні персонажі. Зауважимо, що нерідко думка богословів відрізняється від загальноприйнятної тенденції конфесії до якої вони належать, що викликає ще більшу варіативність трактувань. З цієї причини для окреслення образу Марії Магдалини будемо послуговуватися текстами Святого Письма де вона згадана саме під таким ім’ям.
Вперше Марію Магдалину було згадано в контексті вигнання бісів:
Із Ним Дванадцять були, та дехто з жінок, що були вздоровлені від злих духів і хвороб: Марія, Магдалиною звана, що з неї сім демонів вийшло.(Луки 8:2)
Також, відомо, що Марія була присутня в момент розп’яття Ісуса:
Були ж і жінки, що дивились здалека, між ними Марія Магдалина, і Марія, мати Якова Молодшого та Йосії, і Саломія. (Марка 15:40)
Образ Марії Магдалини мироносиці сформувався на основі наступного тексту:
Як минула ж субота, Марія Магдалина, і Марія Яковова, і Саломія накупили пахощів, щоб піти й намастити Його … І, ввійшовши до гробу, побачили там юнака, що праворуч сидів, і був одягнений в білу одежу, — і жахнулись вони. А він промовляє до них: „Не жахайтесь! Ви шукаєте Розп’ятого, Ісуса Назарянина. Він воскрес, — нема Його тут! (Марка 16:1-6)
Саме Марія була тією людиною, яка перша побачила воскреслого Христа і розповіла про це іншим учням. Про це можемо прочитати в 20 главі Євангелія від Івана.
Про її юність ми нажаль не знайдемо жодного місця в Біблії, але прізвище Магдалина традиційно трактується як прив’язка до географії походження особистості – місто Магдала в Галілеї. Перекази та апокрифічна література говорить, що Марія займала активну позицію в місіонерській діяльності, певний час прожила в Римі, і її земне життя закінчилося в місті Ефес. Марія Магдалина стала уособленням ревного служіння та слідування за Ісусом.
В мистецтві Марію Магдалину супроводжують такі атрибути як чаша з миром, довге розпущене волосся, череп а також червоне яйце. Останні два виникли в історичному контексті і не пов’язані з євангельськими текстами. В Гарнізонному храмі зображення цієї знакової жіночої біблійної постаті можна зустріти в кінці лівої галереї. Її зображення є важливою складовою розписів храму.
Автор допису – Арсеній Янович
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ З ЦІЄЇ РУБРИКИ:
Святий Ігнатій Лойола – https://bit.ly/2XmMCty
Святий Миколай – https://bit.ly/2N1UQTj
Святі апостоли Петро і Павло – https://bit.ly/3gIZFgS